2011 KPSS Analizi ve Yorumu

Eğitimci Yazar Oğuzhan ÜNAL'ın 2011 KPSS ile analizi ve yorumlarını sizler için yayınlıyoruz. Günahıyla sevabıyla bir KPSS’yi daha geride bıraktık. 2010 KPSS’de yaşanan kopya skandalının gölgesinde gerçekleşen 2011 KPSS “şimdilik” sorunsuz bir biçimde  u

2011 KPSS Analizi ve Yorumu

Eğitimci Yazar Oğuzhan ÜNAL'ın 2011 KPSS ile analizi ve yorumlarını sizler için yayınlıyoruz. Günahıyla sevabıyla bir KPSS’yi daha geride bıraktık. 2010 KPSS’de yaşanan kopya skandalının gölgesinde gerçekleşen 2011 KPSS “şimdilik” sorunsuz bir biçimde  u

13 Temmuz 2011 Çarşamba 22:45
39 Okunma
2011 KPSS Analizi ve Yorumu

Eğitimci Yazar Oğuzhan ÜNAL'ın 2011 KPSS ile analizi ve yorumlarını sizler için yayınlıyoruz.

Günahıyla sevabıyla bir KPSS’yi daha geride bıraktık. 2010 KPSS’de yaşanan kopya skandalının gölgesinde gerçekleşen 2011 KPSS “şimdilik” sorunsuz bir biçimde  uygulandı ve bitti.

Bugün itibariyle de ÖSYM tarafından 2011 KPSS’nin soruları ve cevapları yayınlandı.

İlk olarak herkesin merak ettiği genel yorumumu yapayım: Eğitim Bilimleri beklenenden biraz daha zor gelirken Genel Yetenek – Genel Kültür ise nispeten daha kolaydı.

Tarih ve Coğrafya orta düzey, vatandaşlık ise kolay olarak değerlendirilirken bu sınavın Genel Yetenek – Genel Kültür kulvarında en büyük sürprizi ise Türkçenin beklenenden zor olmasıydı. Özellikle dilbilgisi soruları adayları biraz terletti. Matematik ise çözümleri zaman almasına karşın zor olarak değerlendirilemezdi. Ancak hiç şüphesiz bu testin en kolay kısmı vatandaşlıktı diyebiliriz.

Genel kültür Genel Yetenek testi Eğitim Bilimlerine nazaran daha salt bilgiye dayalı bir test iken Eğitim Bilimleri hem bilgi alt yapısı hem de iyi yorumlama becerisi gerektiren sorulardan oluşmaktaydı.

Kanımca bu sınavda ezbere dayalı öğrenmeye odaklı bireyler çok fazla başarılı olamazken odaktan uzaklaşan adaylar nispeten daha başarılı olacaktır.

Gelelim eğitim bilimlerinde yer alan derslere…

Ölçme değerlendirmede konuların derinliğine hakim olan öğrencilerin yapabileceği sorular soruldu. Önceki yılların aksine çok düz ve alışılagelmiş sorular değildi bunlar. Bu yüzdendir ki pek çok aday ölçmenin zor olduğundan yakınıyor. Evet sorular geçtiğimiz yıllarda sorulan Ölçme ve Değerlendirme sorularına göre zordu. Ancak asıl mesele konu derinliği gerektiren tarzda soruların sorulmasıydı.İstatiksel zaman serisi sorusu ise bu testin sürprizi idi.

Ölçme ve Değerlendirme testi önceki yılların aksine ne kadar zor ise Program Geliştirme testi de o denli kolaydı. Sürpriz soru yoktu. Ayrıca önceki yıllara göre Program Geliştirmede daha kısa sorularla karşılaştı adaylar.

1.soru informal dolayısıyla da örtük öğrenme sorusu olduğu için adayların çok fazla sıkıntı yaşadığını düşünmüyorum.2. soruda ise Türk erkeği ve evli olduğu yabancı kadın birbirlerinden farklı kültürleri karşılıklı olarak aldıkları için kültürleşme doğru cevap idi.

3. soruda öğretmenin vurguladığı kurallı ve disiplinli olma esasicilik için en büyük ipucu olarak karşımıza çıktı. 4.soruda da eğitim programının özelliklerinden değişmez ve genel olmaya vurgu yapılmıştı.

7.soru orjinal ve duyuşsal – psikomotor alanların birlikte ele alındığı güzel bir örgütleme sorusu olarak yer alırken 8. soru derslerde örnek olarak sıkça belirttiğimiz bir modüler programlama yaklaşımı sorusu idi. 11. soruda ise güven, özdenetim ve gruba ait olma gibi aktif öğrenmenin bütün anahtar sözcükleri yer almıştıı. Derste verdiğimiz anahtar sözcüklerin bu tür sorularda işe yaradığını görmek beni ziyadesiyle memnun etti diyebilirim.

Yine 12. soru da Bloom taksonomisi ile ilgili klasik bir soru olarak ifade edilebilecek bir soru idi.

Öğretim Yöntem Teknikleri ise çok net olmayan yoruma dayalı ve ÖSYM’in sevdiği en yüksek, öncelikli, daha etkili, en az tarzı soruların yer aldığı bir testi ile karşısına geldi adayların. Pek çok aday da yorum odaklı ve çeldiricisi yüksek bu sorularda zorlandı elbette. Şahsi kanaatim öğretim yöntem ve tekniklerinde ortalama geçen yıllara oranla oldukça düşük çıkacaktır bu yıl.

ÖSYM ‘kavram öğretimi gibi bir maden buldu buradan soru sormaya devam edecektir.’ demiştik sene içerisinde. Dediğimiz gibi de oldu. Yine kavramsal karikatür ve kavram haritaları adayların karşısındaydı bu yıl.

Guthrie’nin düşünceleriyle ilişkilendirilen ama aslında açıkça bir Edgar Dale sorusu olan 14. soru da yine mutlak beklediğim ve duyu organlarının öğrenme yaşantılarına etkisi ile ilgili bir soru idi. Edgar Dale’in yaşantı konisi ile ilgili sorularla bundan sonraki yıllarda da karşılaşmaya devam edeceğiz.

Problem çözme sürecinin basamaklarının verildiği 20. soruda ise doğru cevap D seçeneği idi.

Uzaktan eğitim sorusu da yine beklediğim sorulardan biri idi. Uzaktan eğitim ve bu tarz teknoloji odaklı öğrenmelerle ilgili (e – öğrenme) bundan sonraki yıllarda da sorular gelecektir diye düşünüyorum.

21,22 ve 23. sorular  için klasikleşen tarz ve konularda sorulmuş sorulardı diyebiliriz.

30. soru işbirlikli öğrenmede grup çalışmasının önemine ve pozitif etkisine vurgu yaparken 27. soru ne empatiyi ne de yaratıcılığı ön plana çıkarmayan, dolayısıyla dramatizasyonla da ilişkilendiremeyeceğimiz basit bir eğitsel oyun sorusu olarak sorulmuştu.

37. soruda teknoloji vurgusu bazı adayları bilgisayara dayalı öğrenmeye yöneltse de doğru cevap tartışmasız C seçeneği idi. Çünkü örgün eğitimin dışında ‘meslek ve sosyal yaşamları boyunca’ vurgusu yaşam boyu öğrenmeye işaret ediyordu.

Gelelim Gelişim Psikolojisine… Genel anlamda beklendiği kadar kolay sorular gelmedi bu yıl Gelişim psikolojisinde. Bem’in cinsiyet rolleri sürpriz sayılmakla birlikte dikkatli incelendiğinde yapılabilecek bir soru idi. Ancak şunu hemen belirtelim: Bu güne dek sadece androjene değinip geçen hocalar bundan sonra cinsiyet rollerine değinmek durumunda kalacak. Yayınevleri de artık kitaplarında cinsiyet rollerine yer verecek. Çünkü cinsiyet rollerini hemen hemen hiçbir hoca KPSS derslerinde işlemezken hiçbir sınava hazırlık kitabı  da bu güne dek bu konuya yer vermemişti.

66. soruda adaylar genelde  a ve c seçenekleri arasında kaldılar. Çünkü bebeklikteki bağlanma hali olan ikircikli bağlanmanın şu anki karşılığı korkulu bağlanmadır. Dolayısıyla da bu soruda da herhangi bir sorun yer almamaktadır. 64. soru odaklanma ile ilgili farklı ve güzel bir soruydu. Bazı arkadaşlar şıklarda niye özümseme ve uyumsama yoktu deseler de özümseme ve uyumsama odaklanmanın alt aşamaları olduğu için böylesi bir durum soruyu hatalı hale getirirdi.

Rehberlik soruları bilgiden çok duyguya dayalı sorulardan oluşmakta ve okuduğunu anlamaya dayalı üst düzey sorulardan meydana gelmekteydi.Rehberlik , gelişim psikolojisi ve ölçme değerlendirme dersleri harmanlanarak oluşturulmuş örgütleme sorularıyla da karşılaştık bu KPSS’de.

106. soruda varoluşçu psikoterapi’yi insancıl yaklaşımdan ayrı düşünenler için şaşırtıcı bir soru idi. Oysaki varoluşçu ve insancıl yaklaşım aynı kökenden beslendiği için bu soruda herhangi bir problem yoktur diyebiliriz.

Rehberliği hep sevgi dolu gören anlayışın aksine 109.soruda  öncelikle yapılması gereken müdürle görüşüp emniyeti bilgilendirme idi. Bu çoğu aday için sürpriz olmasına rağmen doğru bir seçenekti.

Özet olarak şunu söylemek gerekir ki  hatalı ve tartışmalı soru sayısı bu yıl önceki yıllara nazaran daha azdı. Net olarak sadece 96. soruda cevap anahtarı  hatası olduğunu söyleyebiliriz.

Adayların en çok merak ettiği puanlar ve ortalamalar konusuna gelirsek; bu yıl özellikle eğitim bilimlerinde ortalama geçen yıla nazaran daha düşük olacak diyebiliriz. Dolayısıyla da eğitim bilimlerinin hesaplamaya katkısı daha yüksek ve puanlarınız beklediğinizden 2-3 puan daha fazla olacaktır diye düşünüyorum.

Elbette ki net tabloyu bekleyip sonuçlar açıklanınca birlikte göreceğiz. Sevgiyle kalın.

 Uzm. Oğuzhan ÜNAL

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.